سانتریفیوژها برای جداسازی سیستم‌های ناهمگن مایع به اجزاء تحت تأثیر نیروهای گریز از مرکز و همچنین جداسازی ذرات جامد معلق در محلول‌ها، معرف‌ها، سوسپانسیون‌ها و امولسیون‌ها طراحی شده‌اند. نگهداری  صحیح از این ابزار برای عملکرد طولانی مدت سانتریفیوژ و همچنین برای محیط امن برای پرسنل آزمایشگاه بسیار مهم است.

انواع سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ با توجه به نوع کاری که می خواهید با انجام دهید دارای مدل های متفاوتی است. این تفاوت ها در حجم ماده ای که می خواهد سانتیریفوژ شود، سرعت گردش که می تواند متغیر باشد، نوع لوله هایی که می خواهد مورد استفاده قرار گیرد و یا نوع دمایی که می خواهید نمونه خود را سانتریفیوژ کنید. در میان سانتریفیوژهای رومیزی، گزینه ها شامل اولتراسانتریفیوژها، سانتریفیوژهای پر سرعت و سانتریفیوژهای کم سرعت است.

سانتریفیوژهای رومیزی در اندازه های مختلف موجود هستند:

میکرو سانتریفیوژها

میکروسانتریفیوژها برای لوله‌های کم حجم بهینه‌سازی شده‌اند، لوله هایی که در این سانتریفیوژها استفاده می شود در حجم 1 تا 2 میلی لیتری هستند و تا سرعت 14000 تا 15000  دور دردقیقه کار می کنند همچنین می توان تا حداکثر 48 میکروتیوب بر روی این دستگاه ها قرار داد. بسیاری از تامین کنندگان نسخه های غیر یخچالی و یخچالی و اندازه های مختلف دستگاه ها را بر اساس ظرفیت لوله خود ارائه می دهند.

سانتریفیوژهای چند منظور

سانتریفیوژهای چند منظوره با ارائه یک محفظه روتور بزرگتر، امکان استفاده از طیف وسیعی از روتورها (از حجم 10 میلی تا 480 میلی لیتری) را فراهم می کنند. علاوه بر یک سیستم روتور انعطاف پذیر، سیستم های آداپتور خاص استفاده از انواع مختلف لوله ها و بطری ها و همچنین صفحات را امکان پذیر می کند.

اولتراسانتریفیوژ

برای سرعت فوق العاده بالا است. این سانتریفیوژهای به صورت ساده و يا یخچال دار دارای یک محفظه تخلیه هستند که سرعت چرخش تا 150000 دور در دقیقه را امکان پذیر می کند.

انواع روتور در سانتریفیوژ

رایج ترین روتورها در سانتریفیوژ آزمایشگاهی روتورهای با زاویه ثابت هستند. تنها چند کاربرد به روتورهای خاص مانند روتورهای با بازوی متحرک، روتورهای درام و موارد مشابه نیاز دارند. روتورهای جریان عبوری امکان جمع آوری جریان پیوسته رسوبات را فراهم می کنند. این سیستم ها، به عنوان مثال، در تخمیر کننده ها یا برای تولید آب میوه در صنایع غذایی استفاده می شوند. نسخه‌های سفارشی‌شده ویژه، بهینه‌سازی شده برای برنامه خاص، ضروری هستند.

نکات مرتبط با نگهداری سانتریفیوژها

بدون مراقبت های لازم سانتریفیوژ می تواند دستگاهی خطرناک باشد. دستگاه سانتریفیوژ می تواند در صورت ترکیدن لوله های آن در روتور به آزمایشگاه ویا به افراد آسیب برساند. سانتریفیوژهای مدرن عمدتا نیاز به نگهداری و مراقبت های زیاد ندارند. بهترین راه برای نگهداری از سانتریفیوژتنها  پیروی از دستورالعمل های سازنده است و همچنین داشتن سیستمی که نیاز به تعمیر و نگهداری دستگاهها را به حداقل برساند.

دستگاه سانتریفيوژ  را هر بار پس از استفاده یا حداقل هر هفته تمیز کنید. داخل سانتریفیوژ، روتور و هر سطحی را با قطعات الکترونیکی مانند صفحه نمایش لمسی یا صفحه کلید تمیز کنید.

 کارکنان باید آموزش ببینند تا از سانتریفیوژی که با آن کار می کنند به درستی استفاده کنند. خطای کاربر اغلب علت اصلی اکثر مشکلات سانتریفیوژ است. بع عنوان مثال عدم تعادل در وزن لوله ها و یا جا گذاری لوله ها می تواند باعث خطاء در سیستم کار دستگاه سانتریفیوژ شود.

اگر دستگاه داغ می شود ، لرزش غیرعادی دارد و یا صدا ایجاد می کند یا به سرعت تعیین شده شتاب نمی دهد، هرگز از آن استفاده نکنید. در این صورت باید سریعاً تجهیزات را خاموش کرده و برای تشخیص آن را به تعمیرکار بدهید.  

اصول اولیه نگهداری سانتریفیوژ

از محلول شوینده خنثی مناسب برای مواد در آب گرم استفاده کنید. هرگز از مواد پاک کننده تهاجمی مانند آب صابون، اسید فسفریک، محلول سفید کننده یا پودر تمیز کننده استفاده نکنید. روتور را بردارید و محفظه روتور را با مقدار کمی ماده تمیز کننده به روی یک پارچه تمیز بمالید تمیز کنید.  برای از بین بردن رسوبات ثابت شده از یک برس نرم بدون مو استفاده کنید. با آب مقطر بشویید و رسوبات را با دستمال های جاذب پاک کنید. ضدعفونی کننده های مورد استفاده باید بین 6 تا 8 پی اچ باشد. در صورت نیاز به کار در شرایط استریل، روتورها باید ضد عفونی شوند. در صورت وجود احتمال آلودگی روتور ضدعفونی نیز انجام می شود.